کد ِکج شدَنِ تَصآویر

.
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هزار حرف نگفته

...ما همیشه عاشق آدمهای شگفت انگیز و با شکوه هستیم. هزار حرف داریم برای شان. اما وقتی در برابرشان قرار می گیریم ، انگار قفل بر زبان مان می زنند. اختیار از ما سلب می شود، سکوت می کنیم و غرق در حضور آنان،مست می شویم و درست زمانی که می روند یادمان می آید که چه حرف ها داشتیم و نگفتیم

حلال و حرام خدا...

 

«هر چه که می‌کشیم و هر چه که بر سرمان می‌آید از نافرمانی خداست و همه ریشه در عدم رعایت حلال و حرام خدا دارد.»                                     سردار شهید حاج حسین خرازی

اگر به مال و ثروت به عنوان امانت الهی و وسیله‌ای برای کسب کمال انسانی نگاه کنیم، می‌توان با آن به سوی خدا رفت و محبوب حقیقی خود را پیدا کرد. مال و ثروت، آزمایشگاه انسان است. اگر انسان بداند باید آن را از کجا و چگونه به دست آورد و چگونه و کجا خرج کند، بسیار خوب و کارساز است و در راه آباد کردن دین و دنیای خود می‌توان از آن بهره برد وگرنه وبالی می شود که گرفتاری دنیا و آخرت را برای خود انسان چه بسا دیگران در پی خواهد داشت.

درآمد حرام  فقط از دیوار مردم بالا رفتن نیست، کاسبی از طریقی که خلاف قانون و مقررات یعنی فاقد شفافیت برای مراجع دولتی و حکومتی باشد هم حرام است، کسبی که در آن دروغ باشد یا گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، کم کاری، رشوه، تضییع حق دیگران، رانت خواری و... هم باشد، حرام است. حتی بی اخلاقی؛ یعنی نداشتن حیا، پرده دری در روابط کاسب و مشتری یا کارمند و ارباب رجوع، همه ی این موارد که منجر شود انسان در آمدی کسب کند، آن درآمد اشکال پیدا می کند.

روی سخنم در این مقال همین مسئله رعایت اخلاق در بازار است. آسیب اجتماعی بسیار زننده و قبیحی که در این چند سال اخیر، در بازار و محیط کاری بیداد می کند؛ مسئله ی روابط نامحرمان است که بسان یک غده سرطانی در همه ی بخشهای جامعه نفوذ کرده است و تا سرحد نابودی پیش می رود.متاسفانه، ابتذال و فساد اخلاقی، فراتر از حد رفته  و به طور سرسام آوری آرامش اجتماعی را برهم زده است.

رابطه ای که در حال حاضر مشاهده می شود یعنی نوع برخورد زن و مردهای بی مبالات، مطمئنا از روابط نامشروع جنسی که به طور پنهانی صورت می گیرد، اثرات مخرب بیشتری به جا می گذارد. در واقع بازتاب فیلمهای مفسده انگیز شبکه های ماهواره ای در جامعه متاسفانه به ظهور رسیده و اهداف آنها تا حدودی حاصل شده است.

آنچه که در این شبکه ها به آن می پردازند؛ ابتذال جنسی به طور مستقیم نیست و هدف گذاری مدیران آن، پرداختن به مسائل بی اخلاقی در ذهن بینندگان می باشد. وقتی در جریان یک قصه یا درام اجتماعی، تضادهای خانوادگی و اعتراضات خانواده را در نوع نگاه به رابطه با نامحرمان نشان می دهد، القائات ذهنی ایجاد می کند و دغدغه سازی می کند تا شرایط جامعه ی ایرانی را به سوی آزادی روابط و شکستن حریم خانوادگی پیش ببرد تا قبیح دانستن این عقیده ی دینی، اسلامی و عقلانی از بین برود.

 اکنون با این تهاجماتِ فکری و ذهنی که در جامعه رسوخ کرده و زشتی ها و سبُک رفتاریهایی بین زنان و مردان بی قید و اخلاق در مغازه ها و پاساژها دیده می شود که نهایتا هم خرید و فروشی صورت می گیرد به قیمت از دست دادن دین و رواج دادن اخلاق مبتذل درکسب و کار، نباید چیزی جز درآمد حرام، عایدی داشته باشند که به تبع آن طبق قانون نظام طبیعت، دچار عواقب سوء و زیانباری در زندگی خواهند شد و هیچگاه روی آسایش و سلامت را نخواهند دید، مگر اینکه توبه نمایند.

همین است که شهید خرازی می گوید: «هر چه که می کشیم از نافرمانی خداست...» 

 



[ پنج شنبه 94/2/10 ] [ 1:0 صبح ] [ محمد جواد رهائی ]

نظر