کد ِکج شدَنِ تَصآویر

.
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هزار حرف نگفته

...ما همیشه عاشق آدمهای شگفت انگیز و با شکوه هستیم. هزار حرف داریم برای شان. اما وقتی در برابرشان قرار می گیریم ، انگار قفل بر زبان مان می زنند. اختیار از ما سلب می شود، سکوت می کنیم و غرق در حضور آنان،مست می شویم و درست زمانی که می روند یادمان می آید که چه حرف ها داشتیم و نگفتیم

در آمد بی رنج و بی منت

در آمد بی رنج و بی منت


امام باقر علیه السلام می فرمایند:«تمام کمالات در سه چیز نهفته است: فهم عمیق از دین، بردباری در ناملایمات و برنامه ریزی در زندگی». در گستردگى و تنگى روزى،هرگز نباید تصوّر کرد که وسعت رزق دلیل برمحبّت خداوند، و یا تنگى معیشت دلیل بر خشم و غضب اوست، زیرا خداوند گاه انسان را به وسعت روزى آزمایش مى کند و اموال سرشارى در اختیار او قرار می دهد، و گاه با تنگى معیشت، میزان مقاومت و پایمردى او را روشن مى سازد و آنها را از این طریق پرورش مى دهد .

انسان اگر بفهمد که دین چه می گوید و جه می خواهد هیچگاه در زندگی دچار مشکل و سردرگمی نمی شود و می تواند از خطرات و ناملایمات زندگی به سلامت و آرامش عبور کند. ما انسانها هرکداممان در زندگی این تجربه را داشته ایم که مسائل مالی سختی برما مستولی شده و چه اضطراب ها و نگرانی هایی را پشت سر گذاشته ایم ولی بعد از مدتی که اوضاع آرام و دلهره ها برطرف شده است  به آن ناراحتی ها و نگرانی ها خندیدیم و  فهمیدیم که چقدر بیهوده رنج کشیدیم و  بی خوابی و بیماریها دچار مان شده است. هدف هم همین است که باتمام رنج و تلاش ها به روشنى  ببینیم دست دیگرى نیز در کار است تا فراموش نکنیم در پشت عالم اسباب، دست قدرت مسبّب الاسباب کار مى کند. بنابراین چگونه می شود که این آرامش بعد از طوفان را بتوانیم در حین طوفان داشته باشیم؟! فهم از دین که در احادیث ما می گویند یک بخشی از آن همین است که اگر دیندار باشیم و به وظایف دینی خود عمل کنیم، مصداق مومن خواهیم  بود؛ یعنی فهم عمیق پیدا می کنیم، سپس بردبار و حلیم می شویم و در نهایت با برنامه ریزی  به امورات خود سر و سامان خواهیم داد. عمده ی مشکل ما در همان قدم اول است که دین را باور نداریم و دچار اضطراب می شویم و با تصمیمات غلط  اوضاع را وخیم تر می کنیم .

دین در مورد همه جنبه های زندگی ما حرف دارد و جنبه مادی زندگی بشر هم از این قاعده مستثنی نیست. راهکارهایی  که دین به ما آموخته است بسیار ساده و بی زحمت و همینطور شیرین و جذاب است که هم باعث نشاط در روح و جسم می شود و هم باعث گستردگی رزق.

اولین راه، دوری از گناه و استغفار به درگاه خداوند است، چه اینکه گناه یکی از دلایل تنگی معیشت زندگی است و دامنه وسیعی هم دارد. دین به ما می گوید که تقوا و پرهیزکاری داشته باشید که درهای رحمت الهی به روی شما باز شود.

راه دیگر دین، صله رحم و دیدار اقوام و آشنایان و بیماران است که باعث وسعت رزق می شود و امروزه حتی با یک پیام کوتاه هم می توان صله رحم داشت.

روش دیگر، صدقه دادن است. «صدقه» به عنوان یکی از انفاق های مستحب است که  نه تنها ثروت مان  را کاهش نمی دهد ، بلکه باعث  افزایش آن می شود.طبق توصیه ائمه علیهم السلام: «رزق خود را با صدقه دادن نازل کنید.
از جمله راههای دیگر، اخلاق خوش و مدارا با مردم است. اخلاق خوش داشتن هم از خانه و خانواده که شامل زن و بچه می شود وجود دارد تا همسایه، اقوام ،محیط کار و اجتماع.

مورد دیگر در آمدِ بی زحمت سحرخیزی است، چرا که رزق ها قبل از طلوع خورشید تقسیم می شود و خداوند برای  مسلمان، برکت را در صبح زود قرار داده است. ذکر خدا در بعضی از زمان ها اثر بیشتری دارد، هنگام سحر و بین طلوع فجر تا طلوع خورشید، تاثیر بیشتری در ازدیاد رزق و روزی انسان دارد. بنا به فرموده ی پیامبر (ص)
«تاثیر ذکر خداوند در کسب روزی از هنگام طلوع فجر تا طلوع خورشید، از تاثیر سفر تجاری بیشتر است.»

اذان گویی و یا همان تکرار عبارات اذان با موذن باعث از بین رفتن فقر از زندگی می شود که در این حیطه، وضو داشتن هم باعث افزایش رزق می شود و به فرمایش امام صادق علیه السلام هر کس وضو نداشت و درکارش موفق نبود جز خودش را سرزنش نکند

مورد دیگر در آمد زیاد، مهمان داری و پذیرایی از مهمان است که در دین ما  گفته می شود که مهمان رزق خود  را با خود می آورد و گناهان اهل خانه را می برد.

راه دیگر و مهم تر دین برای جلب روزی دعا کردن است. وقتی معیشت انسان به مشکل و مانع می خورد راه برون رفت از این گرفتاری دعا کردن زیاد و توجه به خداوند است و ائمه دین در این رابطه سفارشات بسیاری دارند. البته در دعا هم گفته می شود که دعا باید با اعتقادی راسخ و قلبی امیدوار باشد تا به سوی آسمان برود و مورد استجابت قرار گیرد و اگر این دعا به زودی مستجاب نشد باید صبور بود و از رحمت خداوند ناامید نشد.

شاید باورمان نشود ولی همین چند امر ساده می تواند گره های کور زندگی را حل کند، یادمان باشد که این راهکارها از منابع فیض و رحمت است و نباید  آنها را دست کم بگیریم.

بنابراین بهتر نیست برای بهبود اوضاع معیشت مان اوقات اضطراب و دلهره را بر سجاده نیاز بنشینیم و از آنچه کرده ایم عذر بخواهیم  و درهای رحمت خداوند را به روی خود بگشاییم؟!

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید



[ یکشنبه 93/10/28 ] [ 11:54 صبح ] [ محمد جواد رهائی ]

نظر